Najnowsze wpisy, strona 1


mar 18 2020 Ćwiczymy buzię i język c.d.

 

1. Ćwiczenia słuchowe – stanowią bardzo ważną grupę ćwiczeń logopedycznych, ponieważ często opóźnienia czy zaburzenia rozwoju mowy pojawiają się na skutek opóźnień rozwoju słuchu fonematycznego. Stymulując funkcje słuchowe przyczyniamy się do rozwoju mowy dziecka.


Przykłady:
·„Co słyszę?” – dziecko nasłuchuje i rozpoznaje odgłosy dochodzące z sąsiedztwa, ulicy, różne sprzęty, pojazdy,  zwierzęta. (Przykładowa strona z odgłosami:  https://odgłosy.pl/ )

·Szukanie ukrytego zegarka, radia, dzwoniącego budzika.

 ·Wyróżnianie wyrazów w zdaniu. (Z ilu wyrazów składa się zdanie:  Mama czyta książkę. (3))

·Dzielenie na sylaby imion dzieci, rzeczy, zwierząt.

·Wyszukiwanie imion dwusylabowych i trzysylabowych.

·Rozróżnianie mowy prawidłowej od nieprawidłowej.
·„Co to za wyraz?” – rodzic i dziecko naprzemiennie głoskują  wyrazy i zgadują.                 (m – a – m – a (mama), b – a –  l – o – n (balon) itp.
·„Co słyszysz na początku / końcu/ w środku wyrazu?” (nagłos: kot (k), owoc (o) itp., wygłos: rak (k), kos (s) itd., śródgłos: bok (o), rak (a) itp.

 Ciekawy artykuł pomagający nauczyć dziecko głoskować i dzielić wyrazy na sylaby: (https://www.mjakmama24.pl/edukacja/pomoc-w-nauce/gloski-przyklady-aa-RZFj-caSE-AqfM.html)

 2. Ćwiczenia oddechowe - poprawiają wydolność oddechową, sprzyjają wydłużaniu fazy wydechowej, co powoduje poprawę jakości mowy. Ćwiczenia prowadzone są najczęściej w formie zabawowej, przy wykorzystaniu różnych środków, np. piórek, piłeczek, wody mydlanej, chrupek, wiatraczków itp. Są także wplatane w opowieści i zabawy ruchowe.

Przesyłam link do ciekawych propozycji ćwiczeń oddechowych: http://zabawkilundi.pl/blog/cwiczenia-oddechowe-dla-dzieci/ )

 3. Ćwiczenia motoryki narządów artykulacyjnych

·Cmokanie, parskanie, masaż warg zębami ( górnymi dolnej wargi i odwrotnie).

·Wymowa samogłosek w parach: a-i, a-u,i-a,u-o,o-i,u-i,a-o, e-o itp.

·Wysuwanie warg w „ ryjek”, cofanie w „ uśmiech”.

·Wysuwanie warg w przód, następnie przesuwanie warg w prawo, w lewo.

·„Głaskanie podniebienia” czubkiem języka, jama ustna szeroko otwarta.

·Oblizywanie dolnej i górnej wargi przy ustach szeroko otwartych / krążenie językiem/.

·Wysuwanie języka w przód i cofanie w głąb jamy ustnej.

·Kląskanie językiem.

·Dotykanie czubkiem języka na zmianę do górnych i dolnych zębów, przy maksymalnym otwarciu ust.

·Język przyjmuje na przemian kształt „łopaty” i „grota”.

·Oblizywanie zębów po wewnętrznej i zewnętrznej powierzchni dziąseł pod wargami. Usta zamknięte.

·Wywołanie ziewania przy nisko opuszczonej szczęce dolnej.

·Płukanie gardła ciepłą wodą.

·„Chrapanie” na wdechu i wydechu.

·Głębokie oddychanie przez usta przy zatkanym nosie i odwrotnie.

·Nadymanie policzków –„ gruby miś”.

·Wciąganie policzków –„ chudy zajączek”.

·Naprzemiennie „ gruby miś” –„ chudy zajączek”.

·Nabieranie powietrza w usta, przesuwanie powietrza z jednego policzka do drugiego na zmianę.

Dołączam jeszcze link do ćwiczeń grafomotorycznych, które wpływają pozytywnie na naukę pisania https://www.mjakmama24.pl/edukacja/edukacja-wczesnoszkolna/cwiczenia-grafomotoryczne-dla-dzieci-labirynty-dla-dzieci-do-wydruku-aa-x77P-3hVi-uXYk.html

 

 Udanej zabawy :)

mar 17 2020 Ćwiczymy buzię i język

ćwiczenia

mar 16 2020 Buzia i język czyli zaczynamy ćwiczyć

Dzisiaj ćwiczenie oddechowe. Potrzebna jest słomka, wycięte z papieru kółka i oczywiście dowolny rysunek. Wykorzystałam obrazek z netu ale równie dobrze może być obrazek narysowany przez Was ( niekoniecznie kwiatek ). Słomką, bez użycia rąk, przenosimy kółeczka ze stołu na obrazek i z powrotem na stół. Obrazek można wykorzystać też do poprawy pracy paluszków. Można robić z plasteliny malutkie kulki i naklejać je w puste miejsca. Można wykorzystać kolorowy papier wycinając lub wydzierając kółka i naklejając je na rysunek. Można też kolorować kredkami lub farbami. 

Spróbujcie :) Jestem ciekawa Waszych prac. Może jak się spotkamy na zajęciach to mi je pokażecie :)

kwiatek

mar 14 2020 Syczki, szumki i inne

W związku z zaistniałą sytuacją i przymusową kwarantanną nas wszystkich, będę udostępniać niektóre ćwiczenia tu na blogu. Bardzo proszę Rodziców dzieci, które uczęszczają na terapię logopedyczną w naszej szkole aby  w dalszym ciągu, w domu pilnie ćwiczyli z pociechami. Każde dziecko ma ćwiczenia w swojej teczce. 

 Proponuję też zajrzeć na blog z grami logopedycznymi  https://www.mimowa.pl/ . Nie jest on od kilku lat aktualizowany, ale działa, jest prosty i przejrzysty ( działa na przeglądarce mozilla firefox).  W razie zapytań proszę pisać na adres   logopeda.sztabin@interia.pl

                                                          

Powodzenia laughing   I pamiętajcie- siedzimy w domu, to nie ferie sealed